Monday 31 January 2011

Lekker gezeten en waarom eigenlijk filosofen

Gisteravond heb ik heel erg lekker gezeten. De concentratie was erg goed, misschien wel door de griep.

Waarom eigenlijk al die filosofen? Vorig jaar ging mijn blog veel meer over wat me innerlijk beweegt en over vroeger. Tja, waarom eigenlijk? Vind ik het leuk om erudiet te doen en te koop te lopen met allerlei kennis? Interessant doen? Toch proberen een origineel persoon te zijn? Nee, dat is het niet.

Je kunt zelf allerlei filosofische gedachten hebben, die heb ik soms ook wel. Toen ik filosofie ging studeren aan de UT kwam ik er achter dat veel van mijn filosofische intuities al lang bedacht waren en dat er in de loop van de eeuwen ook al vele antwoorden op waren geweest. En dat er ook heel veel mij nog onbekende filosofische inzichten zijn. Een enorme rijkdom, een wereld die opengaat.

Het leuke van filosofie is dat je de wereld (en jezelf)opeens vanaf een heel andere kant bekijkt. Net alsof alles een draai maakt.

Filosofie is een leuk spelletje. Maar het is ook meer dan dat, al geeft filosofie me geen leefregels. Juist niet! Integendeel. Het maakt dat ik de wereld steeds opnieuw, met een frisse blik probeer te zien.

Sommige filosofen hebben een minder frisse blik. Bijvoorbeeld Sartre. Waar de Boeddhisten op de bodem van het zelf Nirvana vinden, daar vond Sartre de walging.

Ik deel mijn avonturen op het krukje via deze blog. De filosofen die in deze blog voorbijkomen hebben mijn gedachtewereld beïnvloed, en zijn meegereisd op dit avontuur.


Deze periode komen er nog maar 2 of drie voorbij. Ik hoop morgen wat te schrijven over Ulrich Libbrechts

No comments: